NI
Vom energiegeladenen Astronautenrock der Anfangszeit (NI, 2009) über den kultivierten Knallfarbenkrach ihrer Europatour (FOXTROTT, 2012) bis zu den minimalistischen Schreihymnen auf DEDODA (2017) ist das Typische dieser Band der verschmitzte Bruch mit musikalischen Erwartungen. Bewährte Grundzutaten bleiben die unkonventionelle Besetzung aus Schlagzeug und drei Gitarren, rhythmisch und harmonisch raffinierte Kompositionen und die halb virtuose, halb augenzwingernde musikalische Performance. Mit dem vierten Album SWARM (2024) öffnen sich die Tore in einen elektronisch brillant erweiterten Klangraum, den die Musiker in der ganzen Breite und Tiefe des tonalen Spektrums ausfüllen. Mit maximalem Schub werden die melodischen Gitarrengebilde (Gigi Gratt, Tobias Hagleitner, Manu Mitterhuber) abwechselnd durchdrungen, gestützt oder zusammengehalten von Skulpturen aus tickenden Uhren, flirrenden Insekten, klappernden Maschinen oder Theaterdonnern von Martin Flotzinger am Schlagzeug. Die Freude am musikalischen Experiment verbindet sich auf diesem Album mit dem Mut zur Tanzbarkeit.Rojin Sharafi
Rojin Sharafi, a Tehran-born, Vienna-based sound artist, performer, and composer, fuses raw and abstract emotions with electronic elements that emulate acoustic sounds. Her distinctive musical language intertwines acoustic elements, replicating electronic textures and vice versa, resulting in a synthesis of resilient yet vulnerable and honest sonic expressions.Using a mix of analog, acoustic, and augmented instruments, alongside custom-designed digital tools, Sharafi gained recognition for her debut album, „Urns Waiting to be Fed,“ described as “one of [2019’s] most ecstatic and fiercely original hours of music” by The Quietus. Following this success, she released „Zangaar“ in 2020 and „Kariz“ in 2021. In 2023, Sharafi, together with her band members from HUUUM, published their debut album—an exploration of folk futurism.
Sharafi’s music transcends established forms and conventions, venturing into uncharted electroacoustic cartographies. Disrupting hierarchies of rhythm, melody, and timbre, her compositions flow through mutating sounds, avoiding any predictable climax or conclusion. In this sonic journey, traces of traditional Iranian music subvert against metallic percussion, 8-bit particles, and nuanced textures, challenging logical canons and probing the unknown without alienating the audience.
Her live sets has been showcased at festivals and venues worldwide, from London to Riga, Budapest to New York, reflecting Sharafi’s versatile and innovative contributions to the global contemporary music scene.